FAQ

FAQ / Często zadawane pytania

 

OGÓLNE

Jak mogę uzyskać wycenę ?

To bardzo proste. Wystarczy do nas napisać maila, odezwać się na messengerze lub odwiedzić osobiście. Wszystkie prace rozpoczynamy po zaakceptowaniu przez Klienta wyceny, nie mamy w zwyczaju wyceniać prac po fakcie. Wszystkie wyceny to ceny netto.

Jakie macie terminy ?

Jest to bardzo zależne od sezonu, ale zazwyczaj drobne elementy przyjmujemy nieco szybciej, niż kompleksowe projekty. Niestety dla Was, szczęśliwie dla nas, rzadko mamy czas aby zrobić coś „od ręki”. Staramy się planować nasze prace na 2-12 tygodni do przodu. Niestety, z racji tego, że wszystkie nasze prace to prace wykonywane ręcznie, przez ludzi, czasami zdarzają nam się przesunięcia w kalendarzu. W przypadku kilku tygodni wyprzedzenia może okazać się, że skończymy coś przed czasem, a może zająć to chwilę dłużej niż zakładaliśmy.

Jakiej Alcantary używacie ? Czym czyścić taką skórę ?

To bardzo częste pytanie. Wbrew popularnej opinii, Alcantara to nie skóra, a w 100% syntetyczny wyrób (poliester i poliuretan). Mimo tego, jest materiałem szlachetnym i dość kosztownym – kosztuje zwykle więcej niż wysokiej jakości skóra naturalna. Używamy wyłącznie oryginalnego produktu firmy Alcantara S.p.A. Występuje on w wielu kolorach i kilku typach, różniących się materiałem spodnim (lub jego brakiem) a także certyfikatami pozwalającymi na niektóre szczególne zastosowania (np. w przemyśle lotniczym). Z wierzchu każda Alcantara jest taka sama, ma identyczny „zaczesujący” się krótki włos, który w zamyśle miał imitować zamsz. Warto zauważyć, że w porównaniu do zamszu Alcantara jest znacznie bardziej wytrzymała i stabilna pod względem utrzymania koloru.

Kiedyś skóry były inne, to co się stosuje teraz to katastrofa

Tak i nie. Owszem, kiedyś skóry były garbowane innymi metodami, ale w dużym uproszczeniu dotyczy to aut które są po 50tce. Zdecydowana większość youngtimerów i aut współczesnych miało oryginalnie zastosowane skóry wyprawione bardzo podobnie do tych dzisiejszych. O ile zmieniły się odczynniki i chemia stosowane w garbarniach, o tyle w większości przypadków kwestia ta jest niezauważalna dla użytkownika. I nie, w 25 letnim aucie tapicerki wcale nie były oryginalnie błyszczące – foteli dotyczą te same prawa co opisane dalej problemy z kierownicami. Niedowiarkom polecamy odszukanie zdjęć katalogowych i folderów aut z czasów im współczesnych.

Zabytkowe samochody skazane są na współczesne skóry, bo takie jak kiedyś są już niedostępne

Na szczęście nie jest to prawdą. Wciąż dostępne są skóry roślinnie garbowane, barwione wierzchnio i o większej niż obecnie grubości. Takie jak stosowane np 60 lat temu. Oczywiście, nie będą tak wyślizgane pozaginane jak te z np 1959 roku…

Dobór koloru i rodzaju skóry

Naszym zdaniem jedyną skuteczną formą doboru koloru/typu skóry jest porównanie na żywo z naszymi wzornikami. W wielu przypadkach określenie w nomenklaturze producenta jest niewystarczająco precyzyjne (np kolor Beige, który występuje w danym modelu w kilku odcieniach, zależnie od rocznika czy przypadku). To samo dotyczy rodzaju perforacji – wbrew pozorom, rodzajów dziurkowania skóry jest kilkanaście standardowych układów, nie licząc tych nietypowych.

Jaki dokładnie zakres prac oferujecie ?

Jesteśmy w stanie wykonać właściwie wszystkie elementy, jakie fabrycznie są tapicerowane w aucie. Podsufitki, deski rozdzielcze, boczki drzwi, fotele, kierownicy, gałki biegów czy wykładziny. Trzeba jednak pamiętać, że czasami, szczególnie w nowych autach, technologia fabryczna jest nie do podrobienia w przypadku jednostkowych wykonań. Może to dotyczyć na przykład wykładzin podłogi, które we współczesnych autach wykonywane są na tłoczniach/wtryskarkach, dzięki czemu są dopasowane kształtem do podłogi i stanowią jedność z piankami wygłuszajacymi i poziomującymi znajdującymi się pod materiałem. Nie oznacza to, że nie wykonamy takiego zlecenia – może się po prostu okazać, że technologia wykonania będzie inna niż zastosowana w fabryce.

Moja tapicerka skórzana ma zmarszczki, co możecie z tym zrobić ?

W zdecydowanej większości przypadków takie niepokoje wywołują pierwsze zagniecenia i zmarszczki pojawiające się na tapicerkach nowych aut. Ich Właściciele, chcąc utrzymać stan jak najbliższy fabrycznemu, nie godzą się z ich obecnością. Trzeba jednak zrozumieć, że jest to nieodłączna cecha skóry. Pojawiające się z czasem zmarszczki i zagniecenia świadczą o jej autentyczności i dodają jej charakteru. Tapicerka skajowa nie marszczy się praktycznie nigdy – wystarczy spojrzeć na fotele z dużego fiata czy autobusu miejskiego. Skóra różni się od nich między innymi tym 😉 Drugim faktem jest, że im bardziej miękki fotel, tym bardziej poszycie musi się poddać pod obciążeniem kierowcy/pasażera. Skóra napięta jak struna w takim przypadku albo popęka na szwach, albo zerwie się z zaczepów.

Mam skórę z której mój tata kiedyś szył kurtki, czy obszyjecie mi nią fotel ?

Pomijając fakt, ze z powierzonych przez Klientów materiałów szyjemy niezwykle rzadko, to w tym przypadku raczej nici z planu. Skóry używane do samochodów są wyprawione w inny sposób niż takie używane do szycia odzieży. Sa bardziej uściślone, to znaczy twardsze i mniej elastyczne – po to, aby nie wyciągały się nadmiernie, były bardziej odporne na wycieranie na twardych elementach i załamaniach a także stawiły czoła ogromnemu zakresowi temperatur we wnętrzu auta.

Moja tapicerka ma już 4 lata. Czy to pora na czyszczenie ?

Cóż, najwyższa. Tapicerka skórzana powinna być czyszczona raz na kwartał w miejscach które użytkujemy i przynajmniej raz na pół roku w pozostałych obszarach. Do czyszczenia należy używać tylko i wyłącznie profesjonalnych kosmetyków, nigdy przypadkowych środków znalezionych pod zlewem w kuchni czy szarego mydła. Każde czyszczenie musi bezwzględnie skończyć się zabezpieczeniem tapicerki odżywką/impregnatem, aby zapewnić jej odporność na wycieranie, promieniowanie UV a także zabezpieczyć przed przyjmowaniem przebarwień. Tutaj też sygnalizujemy, że o ile krem Nivea jest świetny do żywej skóry na ciele człowieka, to na tapicerkach nie stanowi dobrego wyboru. Stosujmy tylko profesjonalne środki aby uniknąć rozczarowania i uszkodzeń.

KIEROWNICE

Dlaczego nie możecie uszyć kierownicy z tak błyszczącej skóry jak ta, którą mam teraz w aucie ?

Możemy, i zazwyczaj szyjemy z takiej samej skóry. Pamietajmy jednak, że jeśli spotykamy się w sprawie obszycia kierownicy, oznacza to, że nie jest ona już nowa. I pomimo faktu, że główne uszkodzenia pojawiają się na niej w okolicy godziny 10-11stej, to cała skóra ma już co nie co za sobą. Trzeba pamiętać, że lata ekspozycji na promienie UV i tysiące kilometrów podczas których trzymamy kierownicę dłońmi nie pozostaje bez wpływu na wygląd jej poszycia. Tłuszcz z rąk (tak jesteśmy skonstruowani jako ludzie – nie przeskoczymy tego), pot i ciągłe tarcie powodują, że skóra zaczyna się błyszczeć (w wyniku czego kolor się intensyfikuje), następnie jej struktura łagodnieje, a dopiero sporo później dochodzi do przetarcia lica, czyli wierzchniej warstwy skóry. Od tego momentu, do dziury na wylot jest już całkiem niedaleko – im głębiej, tym skóra mniej odporna na wycieranie. Reasumując: obszycie kierownicy zwykle skutkuje tym, że wygląda ona inaczej niż dotychczas – i jak rozumiemy, jest to pożądany efekt. Faktem jest, że nowo obszyty wieniec sąsiaduje z obudową poduszki powietrznej, klaksonu lub przyciskami multifunkcji, które mogą już wyglądać inaczej niż w momencie opuszczenia przez pojazd fabryki. Często pomaga wyczyszczenie ich – podobnie jak w przypadku skóry na kierownicy, w wielu przypadkach za połysk odpowiada warstwa wbitego brudu i tłuszczu, a dopiero w drugiej kolejności zużycie. Między innymi dlatego nowo uszyta kierownica dość szybko dopasuje się do reszty wnętrza auta. Zwykle różnica zanika po 2-3 miesiącach eksploatacji.

Przeróbcie mi kierownicę na taką spłaszczoną u dołu, z dodatkowymi „bicepsami” i przetłoczeniami

Przykro nam, ale nie będziemy w stanie pomóc. Takie ingerencje to mniej lub bardziej drastyczne modyfikacje elementu, który ma homologację i odpowiada za bezpieczeństwo bierne i aktywne. Biorąc to pod uwagę, nie czujemy się na siłach aby wyciąć pręt tworzący wieniec kierownicy i wspawać czy wkleić inny.

MOTOCYKLE
Chciałbym przerobić siodło w motocyklu, tak aby było niższe i bardziej wygodne

To kolejne z bardzo częstych zapytań. Staramy się pomóc i zrozumieć właścicieli jednośladów, którzy mają dyskomfort w sięganiu asfaltu np na skrzyżowaniach czy przy manewrach. Wykonujemy dużo takich modyfikacji, ale trzeba przy nich pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze, obniżenie pozycji jeźdźca w 99% przypadków polega na zredukowaniu grubości pianek tworzących siodło. Nie pomaga to szczególnie w zapewnieniu komfortu i tłumieniu wstrząsów i wibracji. Staramy się to niwelować stosując różne rodzaje pianek i żeli, ale czasami ich ilość robi się zwyczajnie zbyt mała. Po drugie, w większości takich zleceń musimy wykonać nowe poszycie siodła. Z uwagi na nowy kształt musimy opracować nową formę, którą następnie szyjemy i montujemy na podstawę i pianki.

Z czego najlepiej wykonać poszycie siodła w motocyklu ? Skaj, skóra czy Alcantara ?

Właściwie wszystkie odpowiedzi są poprawne, bo wszystkie te opcje są możliwe. Wszystko zależy od naszych wymagań i warunków użytkowania sprzętu. Przykładowo, dla motocykla crossowego nie polecimy nic innego niż mocny skaj/vinyl, który jest łatwy w czyszczeniu i przyjmuje zabrudzeń. W przypadku takiego zastosowania paroprzepuszczalność materiału ma pomijalne znaczenie – mało kto jeździ nim w długie trasy w ciepłe dni. Zadbany, garażowany motocykl użytkowany w dobrą pogodę to z kolei inne potrzeby i wymagania. Elegancki wygląd skóry naturalnej, jej chwyt i – w ograniczonym zakresie, ale zawsze – oddychalność to ważne zalety. Alcantara to z kolei najlepszy wybór pod kątem przyczepności – mało które spodnie się po niej ślizgają – i przepuszczania pary i odprowadzania wilgosci. Jest nie do przecenienia w gorące dni. Z drugiej strony na deszczu nasiąknie wodą i będzie schła najdłużej z całej trójki.